Wordpress

WordPress-berichten op Facebook

Voor veel bedrijven is Facebook heel belangrijk geworden voor communicatie met klanten. Het bereik van dit sociale medium is enorm. Met zo’n miljard gebruikers over de hele wereld heeft haast iedereen wel een Facebook account. De mogelijkheden nemen voor het plaatsen van media zoals foto’s en video’s worden steeds geavanceerder. Het is heel gemakkelijk om foto’s en video’s te publiceren. En je hebt controle over wie welke berichten te zien krijgen.

Daarnaast is Facebook een serieuze concurrent geworden van Google op gebied van online adverteren. Door de geweldige hoeveelheid informatie over gebruikers kan een advertentie-campagne op Facebook heel precies opgezet worden, zodat je echt de mensen bereikt met interesses die bij jouw product of dienst passen.

Niet alleen Facebook maar ook een eigen website

Voor bedrijven blijft het belangrijk om ook een eigen website te hebben waar je volledige controle hebt over de informatie die daar te vinden is. Een eigen website geeft je ook de mogelijkheid om je eigen uitstraling neer te zetten. En een website kan aansluiten op andere systemen waar je als bedrijf mee werkt zoals een CRM- of ERP-systeem.

Je website koppelen aan sociale media

Dit geldt ook voor sociale media. Veel sociale media hebben de mogelijkheid (via een API) om te communiceren met jouw website. Als je met WordPress werkt zijn deze mogelijkheid bijna eindeloos. Er zijn tientallen plugins om dit mogelijk te maken en je kunt gebruik maken van diensten als Zapier.

Omdat de uitwisseling tussen me website en Facebook op verschillende manieren kan is het handig om dit eerst vast te stellen. Je kunt bijvoorbeeld ieder nieuw bericht meteen doorzetten naar je Facebook tijdlijn. Of juist andersom: ieder bericht uit je tijdlijn weergeven op je website. Of gaat het alleen of foto’s of je volgers? Er kan ook een workflow ingesteld worden waarbij een bericht vanaf Facebook niet meteen gepubliceerd wordt op je website maar eerst als concept wordt opgeslagen zodat een redacteur of beheerder het kan controleren en eventueel bijwerken voor het bericht online gaat. De keuzes die je hier maakt helpen bij het vinden van de juiste oplossing voor het koppelen van je WordPress website aan je Facebook account.

WordPress koppelen met Zapier

Zelf werk ik graag met Zapier. Met deze dienst kun je vrijwel alle populaire online applicaties aan elkaar knopen. Je kunt WordPress berichten (of producten) doorsturen naar Facebook en andersom. Je logt in bij Zapier en maakt een nieuwe ‘Zap’. Vervolgens kies je voor WordPress als ‘trigger’. Deze koppel je door de URL en je admin inloggegevens in te voeren.

Facebook koppelen met Zapier

Daarna koppel je met je Facebook account door Facebook als ‘Action’ app te selecteren. Wanneer je ingelogd bent, is het koppelen een kwestie van akkoord geven op het uitwisselen van gegevens tussen Zapier en Facebook. Nu ben je klaar om een template te maken door de velden van het WordPress bericht te koppelen aan de velden van een Facebook bericht. Dit kan voor bijvoorbeeld: Titel, content, datum en foto’s (door een URL).

Wanneer je berichten alleen wil doorzetten als deze aan bepaalde voorwaarden voldoen, kun je ook filters toevoegen op bijvoorbeeld waarden in bepaalde velden zoals titel, tag, auteur of datum.

Wanneer je klaar bent met de template, is je ‘Zap’ klaar. Deze hoef je alleen nog maar aan te zetten om het te activeren. Als er nu een nieuw bericht op je website wordt gemaakt, zet Zapier deze automatisch door naar je Facebook tijdlijn. Het kan ook de andere kant uit: Nieuwe berichten op Facebook automatisch doorzetten naar WordPress. Dan heb je wat meer controle over de workflow omdat je er voor kunt kiezen een bericht eerst als concept te plaatsen.