Van winkel naar webshop

Waarde van ‘online’ voor winkeliers

Veel winkeliers worstelen met het internet. Het is duidelijk dat ze klanten en omzet verliezen doordat mensen steeds vaker online kopen. Aan de andere kant komen er nog steeds klanten in hun winkels van steen en openen webwinkels als Cool Blue ook fysieke winkels en werkt Bol.com samen met Albert Heijn om hun pakketjes bij hun klanten te krijgen.

Wat kan een winkelier met zijn website?

Iedere winkelier heeft inmiddels wel een website, maar wat kun je er precies mee? Producten verkopen op je website vraagt een investering in een webshop en de uitdaging om dit logistiek allemaal voor elkaar te krijgen. Hoe ga je het versturen van die producten regelen en het bijhouden van de voorraad? Dan hebben we het nog niet eens over je ranking in Google en adverteren. Zijn er nog andere manieren om je website te gebruiken behalve als online brochure of webwinkel?

De online markt lijkt al behoorlijk verdeeld te zijn tussen enkele grote spelers waar je zo’n beetje alles kunt bestellen wat er te koop is. Denk maar aan Bol, Wehkamp, Zalando, Albert Heijn en andere grote landelijke of internationale aanbieders.

Digitale ontwikkelingen die kansen bieden

Er zijn gelukkig een aantal ontwikkelingen die kansen bieden, ook voor kleinere spelers. Volgens Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org kunnen winkeliers zich onderscheiden door datgene te bieden wat de grote aanbieders niet kunnen: persoonlijk contact, bijzondere producten en uitstekende service. Het advies van iemand die jou persoonlijk kent en die producten heeft die plaatselijk gemaakt zijn kan veel betekenen. Een tendens die je veel ziet is dat mensen juist het persoonlijke en lokale gaan waarderen als tegenreactie op globalisering en digitalisering.

Als klanten je winkel binnenlopen is dit al een persoonlijke en lokale ervaring, maar er zijn ook online mogelijkheden om hier bij te helpen. Stel je eens voor dat je een website gebruikt voor:

  • klantcontact
  • klantenservice
  • aanbieden van productinformatie

De mogelijkheden zijn eindeloos en kunnen een verlengstuk vormen van de service die je in persoon, in je winkel kunt aanbieden.

Voorbeelden van digitale klantenservice

Productvideo’s op Youtube
Iemand die dit heel goed heeft begrepen is Gary Vaynerchuk. Hij had een wijnhandel en ging een aantal jaren terug Youtube gebruiken. Kijk maar eens naar zijn Youtube filmpjes van over wijn. Je moet zijn stijl weten te waarderen, maar deze podcasts over wijnproeverijen en wijnadvies zijn enorm populair. Dit is een manier om via sociale media jouw klanten iets te vertellen over de producten die je verkoopt. Het helpt mensen om een keuze te maken nog voordat ze bij jou de winkel binnenstappen.

Online vragenformulieren
Aan de andere kant kun je via een formulier op je website of een social media-kanaal je klanten de mogelijkheid geven om hun voorkeuren of vragen door te geven. Bijvoorbeeld over producten die ze nu missen in je winkel of een vraag over het gebruik van een bepaald product. Of een klacht of probleem. Dit laatste is wellicht de meest interessante manier voor het verlenen van klantenservice. Als je weet waar je klanten problemen mee hebben, dan kun je heel specifiek hulp bieden. Grote kans dat iemand dit op prijs stelt en een volgende keer aan je denkt. Met het serieus nemen van problemen of klachten kun je een wit voetje halen bij je klanten.

Online samenwerken
Je kunt ook anderen betrekken bij jouw online activiteiten. Een slager die naar een lokale boerderij verwijst waar hij zijn biologische vlees vandaan haalt of een schoenenwinkel die adviseert om naar de lokale kledingzaak te gaan voor passende sokken. Het kan mogelijkheden beiden om op lokaal niveau samen te werken en zodoende een unieke colour locale te bieden. Wellicht kun je online vertellen over het productieproces van je producten of zelfs excursies aanbieden.

Persoonlijk contact met je klanten
Juist bij het verlenen van service en het onderhouden van klantcontact kunnen sociale media een rol spelen. Dit is laagdrempelig en voor velen hoort het tot het dagelijkse media-dieet. Je website kan het kanaal zijn naar je sociale media toe. De uitdaging is dat de mix van digitaal mediagebruik per persoon verschilt. De ene persoon kijkt de hele dag naar Facebook, terwijl iemand anders vooral email en websites in de gaten houdt. Jongeren houden verschillende sociale media in de gaten, maar lezen weer weinig email.

Op je website kun je de mogelijkheid geven om bij ieders voorkeur aan te sluiten. Wij denken graag met je mee!

Neem contact op