Marc van der Woude

Slimmer online dan je concurrenten

Interview Marc van der Woude – Ik heb met Marc samengewerkt op de communicatieafdeling van het ingenieursbureau van de NS (destijds Holland Railconsult). Marc valt op door zijn drive om te ontdekken hoe nieuwe digitale media zinvol toegepast kunnen worden. Hij is in hart en nieren een journalist maar ook ondernemer en vernieuwer. Hij is kort geleden weer een nieuwe onderneming gestart, Emerge Media, waarin hij ondernemingen helpt met hun online strategie.

Kun je iets vertellen over je achtergrond?
Ik ben ondernemer en innovator met een achtergrond in journalistiek en communicatie. De afgelopen vier jaar had ik samen met een compagnon een bedrijf in online marketing. Sinds 1 januari van dit jaar ontwikkel ik eigen producten en diensten. Vanuit mijn bedrijf Emerge Media help ik ondernemingen en organisaties om strategisch te innoveren, onder meer door het internet veel beter in te zetten, in ieder geval slimmer dan de concurrenten.

Je hebt je de laatste jaren specifiek beziggehouden met sociale media. Hoe is je interesse in sociale media ontstaan?
Dat begon 12 jaar geleden toen een vriend me vertelde dat hij was gaan bloggen. Ik was meteen gefascineerd en heb bij Blogspot m’n eerst blog aangemaakt. Dat was nog ouderwets rechttoe-rechtaan. Tekst vet of cursief, plaatjes toevoegen, dat moest nog handmatig in html worden gecodeerd. In m’n sociale netwerk in Nederland was ik de eerste die een blog had. Het was ideaal om mensen direct te betrekken bij onderwerpen en projecten waar ik mee bezig was. Mensen deelden hun kennis en inzicht. Later ben ik overgestapt op Typepad, en nu is WordPress het leidende platform. Later kwamen LinkedIn, Twitter, Facebook, Flickr e.d.

Op welke manier hebben sociale media het medialandschap veranderd?
Sociale media hebben een enorme verandering teweeg gebracht in hoe we het internet gebruiken. Het is nog maar 15 jaar geleden dat alle internetcommunicatie nog via e-mail en internetfora ging. Nu zijn er zoveel kanalen bijgekomen. De aandacht moet meer verdeeld worden, kanalen grijpen op elkaar in, informatie verspreidt zich supersnel. En het belangrijkste: bijna iedereen is aanwezig op sociale media en is zelf content-creator geworden. De tijd dat bedrijven nog de regie over hun merk hadden is voorbij. De tijd dat kranten bepaalden welke informatie je te lezen kreeg is voorbij. Klanten zijn mondig en praten terug. Mensen organiseren zichzelf online in allerlei communities. Dat is prachtig, daar kun je als bedrijf of organisatie je voordeel mee doen.

Hoe ga je zelf met sociale media om? Welke accounts heb je zoal?
Zakelijk gebruik ik LinkedIn het meest. Hier geef ik ook trainingen in. De helft van mijn klanten komt uit dit netwerk en door de manier waarop ik het inzet. WordPress is ideaal om een homepage met blog op te lanceren. Verder gebruik ik Mailchimp voor e-mailmarketing, Twitter vooral om ontwikkelingen te volgen (in Tweetdeck of Hootsuite, zodat je goed kunt filteren) en om te netwerken, Facebook alleen voor vrienden, Flickr voor m’n foto’s, Delicious voor m’n bookmarks, Evernote voor m’n aantekeningen, Mindz om te connecten bij Seats2Meet, Wunderlist voor m’n taken, en zo nog een hele lijst.

Wat is de relatie tussen content en sociale media?
Heel belangrijk. Zelf vind ik de combinatie site/blog, sociale media, maillijst ideaal. Op je site/blog kun je inhoudelijk echt iets kwijt en steek je in op conversie. Deze content is ook belangrijk voor je positie in Google en de organische zoekers die je naar je site trekt. Met sociale media creëer je buzz en interactie, en een maillijst is ideaal om mensen die echt geïnteresseerd zijn in je product of dienst betrokken te houden en om te zetten in betalende klanten.

Wat maakt content voor sociale media anders?
Content moet altijd afgestemd zijn op het kanaal dat je gebruikt. Houd bij bloggen altijd in je achterhoofd op welke termen mensen zoeken en verwerk deze zoekwoorden op een heel natuurlijke manier in de kop, de tekst en tags. Teksten op het web moeten overzichtelijk zijn en plezierig lezen. Voor Twitter geldt: altijd kort en prikkelend. Op Facebook kun je vooral visueel bezig zijn. Hier is beeld een steeds grotere rol gaan spelen.

Zie jij een verschuiving van publiceren op websites naar sociale media?
Nee. Het hangt wel van je definitie van sociale media af. Ik zie bloggen ook als sociale media, maar een blog is ook een website. Er zijn bedrijven die geen eigen site hebben, maar 100% op Facebook zitten. Dat vind ik onverstandig. Je levert je dan uit aan een ander bedrijf die de voorwaarden dicteert en je account kan bevriezen zonder dat je daar iets aan kunt doen. Een eigen website heb je helemaal zelf in de hand. Een eigen maillijst ook. Ik zie kanalen als Twitter, Facebook en Youtube als ondersteunend.

Een andere verschuiving die ik zie is dat smartphones en tablets nu leidend zijn. Hier zullen ondernemer rekening mee moeten houden. Denk ‘mobile-first’ als het gaat om online marketingstrategie. Je website en conversie-aanpak moeten in orde zijn voor het groeiend aantal mensen dat mobiele devices gebruikt. Voor een site als NU.nl komt 70% van de bezoekers al via mobiel. Op dit aspect steek ik met Emerge Media extra in omdat veel ondernemingen en organisaties dit nog niet in orde hebben. Als klanten eerst je website met hun vingers moeten vergroten en vervolgens horizontaal en verticaal moeten scrollen om de informatie te lezen, ben je ze kwijt.