Spring naar content

SEO is meer dan Google

SEO-metertjesVoor de meeste mensen staat SEO gelijk aan een plek bovenaan in Google. Dat wil zeggen: de zoekmachine van Google. In Nederland worden bijna 94% van de zoekopdrachten ingevoerd in deze zoekmachine. De rest bungelt onderaan met Bing van Microsoft op de tweede plaats met een marktaandeel van 2,6%. Wat reguliere zoekmachines betreft is dat dus zeker waar.

Maar niet alle verkeer naar je website komt vanaf zoekmachines. Zeker geen 94%! Voor een lokaal georiënteerde organisatie kan een advertentie in een huis-aan-huis krant net zo effectief zijn. Daar hebben wij zelf ook positieve ervaringen mee. Online zijn er ook meerdere wegen die naar je website leiden. Sommigen daarvan horen weliswaar thuis bij Google, zoals Google maps, maar er komt ook steeds meer verkeer vanaf andere kanalen.

 Sociale media als toegangspoort tot SEO

Steeds vaker worden sociale media gebruikt als SEO middel om bezoekers naar websites te leiden. Vrijwel alle grote bedrijven zijn actief op sociale media en het MKB heeft de kracht van sociale media inmiddels ook ontdekt. Hierbij denk ik niet alleen aan Facebook en Twitter, maar ook aan diensten als Pinterest, StumbleUpon en Delicious. Deze laatste werken als een soort digitale kaartenbak (social bookmarks) waar gebruikers websites van hun voorkeur kunnen opslaan, ordenen en delen met hun netwerk.

Bij sociale media en ‘verzamelsites’ gaat het niet in de eerste plaats om slim gekozen keywords en zoektermen, maar om originaliteit en kwaliteit. Wat te denken van bijvoorbeeld WordPress, die iedere week een aantal interessante blogs de wereld rondstuurt? Niet vanwege de keywords of metatags, maar omdat ze op een originele en aansprekende manier hun lezerspubliek bedienen. Voor goede SEO geldt: De kwaliteit van de content staat voorop.

Kwaliteit versus keywords

Natuurlijk is het verstandig om er voor te zorgen dat je website goed vindbaar is. Laat dit echter nooit ten koste gaan van de inhoud. Ook als je het in Google goed doet en je website komt hoog in de zoekresultaten, dan nog zal een bezoeker je website beoordelen op de kwaliteit van je content. Hier geldt ook dat SEO meer is dan keywords proppen.

Wanneer de teksten op je website onleesbaar worden omdat er alleen op zoekwoorden wordt gelet, dan zit je op het verkeerde pad. Hiermee kun je misschien, en dat is ook niet zeker, het indexeer-algoritme van Google beïnvloeden maar een mens  van vlees en bloed zal je er niet mee bereiken. En dat is nog altijd nodig om een product te verkopen of een informatie-aanvraag te krijgen.

Beelden zijn belangrijk

Bij SEO zijn we geneigd alleen aan tekst te denken. Op sociale media zijn vooral beeld en video populair. Mensen delen graag een beeld dat ontroert of juist grappig is. Beelden hebben emotionele kracht. Zeker wanneer je maar 140 tekens beschikbaar hebt. Zorg er dus voor dat het beeld op je website van goede kwaliteit is, origineel en makkelijk deelbaar.

De vindbaarheid van je foto’s vergroot je door er een titel aan toe te voegen en de alt-tag te gebruiken om een beschrijving van de foto te geven. Dit wordt nog altijd weinig gedaan, zodat je je hiermee dus redelijk eenvoudig kunt onderscheiden. Een makkelijke manier om je SEO te verbeteren.

Zorg er wel voor dat je de gebruiksrechten van het beeldmateriaal op je website goed geregeld hebt door een bronvermelding of gebruik van stockmateriaal. Je kunt natuurlijk altijd je eigen beeldmateriaal gebruiken. Als je een goede camera hebt en gevoel voor fotografie dan is dit zeker aan te bevelen.

Vergeet offline niet

De stap van offline naar online wordt steeds makkelijker. Vooral voor bedrijven die in beide werelden opereren is dit belangrijk. Denk aan een winkel die met bijvoorbeeld de techniek van Layar hun klanten op een product laat inzoomen met hun smart phone om online extra informatie te krijgen of een bestelling te kunnen plaatsen. Een bedrijf met een fysieke locatie, zoals een restaurant, heeft voordeel bij een duidelijke vermelding op Google Maps of FourSquare.

Zet je klanten in

Veel bedrijven kunnen hun klanten inzetten als online ambassadeurs. Maak het bijvoorbeeld gemakkelijk om online een recensie te plaatsen bijvoorbeeld op een website als Zoover.nl. In plaats van het klassieke invulkaartje geef je de optie dit meteen online te doen met een QR code of via sociale media.

Met andere woorden, kijk voor je SEO verder dan alleen keyword-optimalisatie want het aantal manieren waarop mensen jouw website bereiken neemt steeds verder toe. Zorg er in ieder geval voor dat de basis goed in elkaar zit en dat jouw online presentatie er aantrekkelijk uitziet.

Bron statistieken: gs.statcounter.com

Scroll naar boven