Reclame maakt meer kapot dan je lief is

Websites en reclame zijn regelmatig in een innige relatie verwikkeld. Wij zouden niet langer voor niets gebruik kunnen maken van Gmail of van Facebook zonder de advertenties die ze ons voorschotelen. De gratis media die we dagelijks gebruiken bestaan bij de gratie van reclame. Wat te denken van de Metro-krantjes waar de trein mee bezaaid ligt?

Maar de relatie is niet zonder problemen en daar wil ik het toch eens over hebben.
Wat mij aan het hart gaat, is dat advertenties een negatieve invloed op content hebben. (Ik beperk me tot websites want voor Spits en Metro is het overduidelijk dat de kwaliteit van het nieuws er op achteruit gaat.) Op websites is het meer de gebruikerservaring die in de knel komt dan de eigenlijke inhoud. Want heb jij ook niet de neiging om een pagina weg te klikken waar je om het Google Adsense heen moet lezen of waar een irritante pop-up je het zicht op de content belemmert?

Ik denk dan: ‘Bekijk het maar, ik heb nog een hele rij andere URL’s in mijn Google-resultaten waar ik terecht kan’. Klik, en weg ben ik. Op je tv zap je naar een ander kanaal, op het internet klik je naar een andere website.

Omdat de meeste van ons geen platform als Facebook of Gmail hebben met een uitgekiende advertentiestrategie, ben ik geneigd om tegen advertenties op websites te zijn. De kans dat je waardevolle bezoekers van je site afjaagt is redelijk groot. Een bezoeker waar je waarschijnlijk graag mee in contact was gekomen, waar je graag zaken mee had gedaan. Het belangrijkste is: houd je bezoekers in gedachten. Een advertentie die zich opdringt, die je weg moet klikken voor je bij de content kan, is dat prettig voor een bezoeker van je website?

Daarnaast geven advertenties ook het signaal af dat je blijkbaar extra inkomsten nodig hebt omdat je core business niet genoeg oplevert. Wat zegt dat over jouw expertise?

Investeer liever in waardevolle content die bezoekers van je website stimuleert om met jou zaken te doen en plaats links naar partners en organisaties die jij belangrijk vindt voor jouw online publiek. Dit soort ‘gratis’ reclame levert je meer op dan ontsierende reclamebanners waar je mensen mee afschrikt.

Foto: Dit is een foto van het Neon Boneyard in Las Vegas. Op deze website zijn een paar prachtige kiekjes te vinden!