Spring naar content

Populair op Pinterest

Sociale media uitgelegdIk ben alweer een tijdje actief op Pinterest en merk dat sommige van mijn pins populairder zijn dan anderen. De meest populaire pin is een foto van een whiteboard waarop sociale media worden uitgelegd aan de hand van een donut.

Erg grappig, maar het zette me ook aan het denken over wat voor soort berichten nu het beste werkt op sociale media. Dit is soms anders dan wat je in eerste instantie verwacht.

Facebook: I like donuts

De uitleg neemt de verschillende sociale media op de hak maar laat ook heel grafisch zien wat precies de verschillen zijn. Zo wordt LinkedIn verklaard met: ‘My skills include donut eating.’ en Google+ met: ‘I’m a Google employee who eats donuts.’ Kijk zelf maar.

Veel mensen vinden het dus leuk om de verschillen tussen al die sociale media op een humoristische manier uitgelegd te krijgen. Blijkbaar voorziet dit in een behoefte en dat vind ik boeiend.

Wat is het nut van sociale media?

Eigenlijk zijn we met elkaar nog heel erg op zoek naar wat we nu precies met sociale media moeten. Iedere gek die daar iets zinnigs over roept heeft meteen een luisterend oor bij velen. We maken met elkaar vreselijk veel gebruik van Facebook en Twitter maar waarvoor en waartoe is nog steeds niet helemaal duidelijk.

Een vriend van me heeft een goedlopende Facebook pagina voor zijn bedrijf, maar of dit nu extra werk oplevert, kan hij niet zeggen. Een andere vriend is een fanatieke blogger. HIj merkt wel dat Facebook en Twitter hem extra lezers oplevert, maar dan heb je het over een online medium.

De sprong van online naar off-line blijft nog steeds heel lastig te maken. Je kunt dus een goedlopende blog hebben, maar of dit je extra klanten in je bakkerij oplevert is maar de vraag.

Het blijft hard werken

Ik denk dat het nog even duurt voordat sociale media zo geïntegreerd is met ons dagelijkse leven dat je populariteit op het web direct gevolgen heeft voor het leven van alledag. Tot die tijd moeten we het nog even doen met  hard werken om de vertaalslag van online populariteit naar de off-line werkelijkheid te maken.

Het is zeker mogelijk om je online contacten in te zetten voor je business maar daar heb je wel een goed plan voor nodig. We horen graag van je als je hier eens verder over wil praten.

Het origineel van het plaatje is van Douglas Wray en vind je op Instagram.

Scroll naar boven