mobiele website of app

Mobiele website of app?

Omdat steeds meer mensen websites vooral op hun tablet of smartphone bekijken wordt het belangrijker dat je website ook op mobiel prima werkt. Wanneer je voor deze stap staat dringt zich al snel de vraag op: ‘Waarom niet meteen een app maken als je toch bezig bent met een mobiele versie van je website?’

Dit is een logische vraag. Mobiele apparaten worden belangrijker. Vrijwel iedereen heeft een smartphone en het aantal mensen met een tablet groeit hard. Als je thuis op de bank zit of onderweg bent is het veel handiger om met een tablet op schoot te zitten dan je laptop overal mee naartoe te slepen. En vanwege de groeiende hoeveelheid apps kun je ook steeds meer met je mobiele apparaat.

Dit betekent niet dat websites hun functie aan het verliezen zijn. De meeste organisaties hebben nog steeds een website nodig, ook als ze daarnaast een app laten ontwikkelen. Een goede mobiel-vriendelijke website is qua uiterlijk en design niet te onderscheiden van een app. Een groot verschil is dat je een mobiele website via de browser bereikt en een app via een icoontje. Zowel website als app hebben hun eigen toepassingen. Er is geen sprake van een ultieme keuze voor website of app. Wel is het slim om na denken hoe jouw bedrijf kan profiteren van de verschillende mogelijkheden.

Wat is de functie van je mobiele website?

Ooit begonnen websites als online visitekaartjes en aan elkaargelinkte documenten. Er zat weinig functionaliteit in. Anno 2014 zijn websites interactieve applicaties waarmee je van alles kunt. Van online bankieren tot online winkelen of het nakijken van treintijden. Het overgrote deel van de websites voldoet echter nog steeds aan de oorspronkelijke functie: Het verstekken van informatie en de mogelijkheid om contact te leggen. Een redelijk statische aangelegenheid met vaak een eenmalig karakter maar vaak een prima marketinginstrument. Deze functie verandert niet op een telefoon, maar de manier van aanbieden is wel compacter met minder franje en overzichtelijker. Soms worden overbodige elementen helemaal weggelaten.

Wat is een app?

Een app is een mini-applicatie met een specifieke functie die gebruik maakt van de unieke eigenschappen van je iPhone of Android-toestel. Apps zijn bedoeld om regelmatig te gebruiken. Denk maar aan de Schiphol-app, tv-gidsen, verbruik van je mobiele abonnement of ov-kaart, het weer, beurskoersen, spelletjes of op afstand bedienen van een apparaat. Bij al deze apps gaat het om interactie en informatie die vrijwel constant vernieuwd wordt. Als je overweegt een app te maken zijn interactie en actualiteit de belangrijkste factoren.

Ze hoeven niet beiden van toepassing te zijn. Een spelletje is niet steeds nieuws maar vraagt wel interactie van een gebruiker, terwijl een nieuws-app weinig interactie vraagt maar wel steeds bijgewerkt wordt.

Het verschil tussen mobiele website en app

In het algemeen geldt: Gebruik je mobiele website om zoveel mogelijk bezoekers te bereiken en gebruik een app voor interactie met je gebruikers of klanten. Niet-mobiele versies van websites bevatten naast statische informatie ook veel interactieve elementen. In sommige gevallen zijn deze elementen lastig over te zetten naar een mobiele website en wordt het interactieve deel overgezet in een app zodat deze functionaliteit goed bruikbaar is op een smartphone of tablet. Voorbeelden hiervan zijn de NS-app voor het opzoeken van treintijden, online-bankieren, webwinkels en sociale media. Een voordeel van een app is dat de eigenschappen van je telefoon of tablet gebruikt kunnen worden zoals GPS.

Analyseer eer ge begint

Gebruik je bezoekersstatistieken om te zien welke onderdelen van je website mobiel veel bezocht worden. Dit helpt bij het optimaliseren van je website voor mobiel en de overweging om van een bepaald onderdeel een app te maken. Uiteindelijk gaat het er om hoe je gebruikers van jouw informatie of diensten gebruik maken. Als je ziet dat het merendeel je website bekijkt op een mobiele telefoon, zorg er dan voor dat je website mobiel optimaal werkt en dat belangrijke interactie, bijvoorbeeld een online shop, ook als app beschikbaar is.

Mobile rules

Iedereen is het er wel over eens dat wij steeds meer gebruik maken van mobiele apparaten. Bijvoorbeeld Maurice Jongerius van Bol.com. Er kan ook steeds meer. ‘The internet of Things’ komt met sprongen dichterbij en voor je het weet is iedere koelkast, lamp en thermostaat met je telefoon te bedienen. Daarnaast zullen winkels het gebruik van mobiele apparaten integreren, ook in de winkelpanden zelf. Het heeft dus zeker zin om na te denken over de kansen die dit aan jouw organisatie biedt.

Dit artikel is mede gebaseerd op een white paper van Forrester en is eerder geplaatst op B2BContact.nl