Je blog op meerdere websites?

Copy (Bron: Journal of Urban Typography)Vandaag las ik een interessante discussie op b2bcontact.nl over het publiceren van je blog op meerdere websites. Iemand had een blog van zijn eigen website laten plaatsen op b2bcontact.nl en hier werd door een lezer op gereageerd die dit geen goed idee vond.

De discussie die ontstond ging over twee punten: 1) Is het ‘netjes’ om hetzelfde verhaal meerdere keren te gebruiken zonder dat dit duidelijk is voor lezers, 2) Straft Google dit soort dubbele content af?

Een interessante vraag. Platformen als Twitter en Pinterest bestaan bij de gratie van content die meerdere keren getoond wordt. Hier geldt echter wel dat de bron hetzelfde blijft. En wat te denken van al die ANP berichten die op allerlei nieuwssites (en in kranten natuurlijk) gebruikt worden? Maar wat voor regels gelden er voor een blog? Als je het vergelijkt met een column in een krant of tijdschrift dan schrijft de auteur voor 1 specifieke uiting. Echter, veel blogs worden in eerste instantie op de eigen website van de schrijver geplaatst en daarnaast pas op andere websites.

Een tegenstander van het meerdere keren gebruiken van je blogs is bang er een verarming van de content op het internet zal plaatsvinden en dat dit ten koste zal gaan van originaliteit: Als het hergebruiken van je eigen schrijfsels zo makkelijk is, waarom zou je dan nog iets nieuws verzinnen? Een belangrijk argument is wel dat Google steeds scherper gaat letten op gedupliceerde content. Ze hebben originele content een speerpunt gemaakt in het verbeteren van de zoekresultaten. Een belangrijk onderscheid is wel: gaat het om je eigen schrijfsel of dat van iemand anders?

Zelf denk ik dat het op zich wel meevalt met de verarming van content op het internet als en blog dubbel gebruikt wordt. Vanuit marketing-perspectief is het niet zo raar om van meerdere kanalen gebruik te maken om je ideeën kenbaar te maken. Hier zit natuurlijk wel een grens aan, maar dat zullen de meeste bloggers best weten, je kunt niet 3 maanden toe met 1 verhaaltje op 200 verschillende websites. Dat gaat tegen je werken. Het is juist mooi dat internet een oneindige variatie mogelijk maakt om mensen te bereiken met jouw boodschap en iedereen vind hier zo zijn eigen weg in.