Spring naar content
Infinite scroll

Infinite scroll, eindeloze discussie?

Wat is er nu handiger dan content die zich steeds aanvult? Iedereen die Facebook, Twitter en Pinterest gebruikt is er inmiddels aan gewend dat je niet door hoeft te klikken naar een nieuwe pagina om meer berichten te zien. Waarom zou je dit niet toepassen op je eigen website?

In sommige gevallen is infinite scroll een prima keuze. Anders zouden Facebook en Twitter dit niet gebruiken. Voor WordPress-gebruikers die met Jetpack werken is het dan ook slechts het activeren van een instelling (als je thema dit ondersteunt). Het is echter niet altijd een goed idee want er zitten ook nadelen aan. Om te kunnen beslissen of infinite scroll een slimme keuze is, zet ik de overwegingen hieronder voor je op een rij.

Nadelen

1. Het is niet goed voor je snelheid
Het laden van extra berichten gaat niet vanzelf. Het vereist dat je website extra contact maakt met de database om te controleren of er nog meer artikelen zijn en deze worden vervolgens geladen. Ook al gaan deze acties in milliseconden, het zijn heel wat calls naar je webserver en database en dat maakt je website trager.

2. Je bent je footer kwijt
Doordat je geen echte onderkant van je website hebt, kun je geen normale footer gebruiken. Vaak wordt een footer gebruikt voor belangrijke informatie zoals contactgegevens, voorwaarden, logins, sitemap, etc. Die zul je dan op een andere plek moeten neerzetten. Er zijn manieren om met een zwevende footer te werken, die steeds meeschuift, maar dit werkt niet op alle apparaten even lekker.

3. Je analytics raken in de war
Omdat je content met infinite scrolling variabel is geworden, raakt je Google Analytics code de weg kwijt. Dit komt omdat je pagina nu meerdere keren laadt en dit dan als extra bezoek wordt gerekend. Hierdoor worden je statistische gegevens minder betrouwbaar. Dit kan wel aangepast worden, maar dat vraagt een aanpassing van de standaardcode die je voor Google Analytics gebruikt.

4. Je bezoekers krijgen te veel keuzes
Een minder technisch argument, maar wel belangrijk. Voor de meeste mensen helpt het om een duidelijk overzicht van beschikbare opties te hebben. Dit geeft een soort rust waarbij je kunt afwegen wat je kiest om op door te klikken. Wanneer het aantal opties oneindig lijkt, kan dit tot een soort overweldigd gevoel leiden waardoor mensen afhaken. Om deze reden gebruikt Google nog steeds paginering. Dit zie je ook bij webshops, waar de opties per pagina beperkt worden, omdat uit onderzoek blijkt klanten afhaken als ze te veel keuzes in 1 keer gepresenteerd krijgen.

5. Navigatie: Back button en scroll onbruikbaar
Doordat het laden van extra berichten onderaan een infinite scroll pagina als extra klik wordt gezien, raakt de back button onbruikbaar. Hetzelfde geldt voor de scroll. Doordat er steeds nieuwe content bijkomt kun je aan je scroll-balk niet aflezen waar je je precies bevind op de pagina. Voor veel mesen geen probleem, maar wanneer je meer houvast wilt bij navigatie is het erg onhandig.

Voordelen

1. Handig op mobiel
Wanneer je op je telefoon een website bekijkt is scrollen de optimale manier van navigeren. Dat gaat makkelijker dan klikken op priegelige cijfertjes of buttons.

2. Ideaal voor sociale media
Omdat veel mensen hun sociale media bekijken op een telefoon werkt infinite scroll hier prima. Dit heeft er waarschijnlijk ook mee te maken dat gebruikers op de meeste berichten niet doorklikken, maar juist snel zo veel mogelijk willen doorlezen of bekijken.

3. Werkt goed voor visuele media
Wanneer je kijkt naar de toepassing van infinite scroll dan wordt dit het meest gebruikt bij websites met veel afbeeldingen. Pinterest is dan het meest sprekende voorbeeld, maar ook Twitter en Facebook posts bevatten steeds meer foto’s en video’s. Iedereen weet inmiddels dat berichten met afbeeldingen beter bekeken worden.

Conclusie

Infinite scroll werkt het beste voor sociale media waar mobiel een hele grote rol speelt. In de meeste andere gevallen zou ik aanraden om nog eens goed na te denken of de voordelen opwegen tegen de nadelen. Van Etsy is bekend dat bezoekers eerder afhaakten nadat ze infinite scroll hadden toegepast op hun zelfmaak-platform. Die zijn er snel weer van afgestapt.

Bronnen:

https://medium.com/simple-human/7-reasons-why-infinite-scrolling-is-probably-a-bad-idea
https://designshack.net/articles/layouts/infinite-scrolling-pros-and-cons/
http://danwin.com/2013/01/infinite-scroll-fail-etsy/

Scroll naar boven