Spring naar content

Problemen met bijhouden van je website

Contentbeheer - Het kwam er niet vanDeze week werd ik gebeld door een klant die vertelde dat hij niet toekomt aan het plaatsen van nieuws op de WordPress website die we vorig jaar voor hem gemaakt hebben. Het ontbrak hem niet aan ideeën maar toch kwam het er niet van.

Hij wilde graag nog een paar kleine dingen aanpassen op de website maar wist niet hoe. Hij wilde ons ook niet bellen omdat het om iets kleins ging waar hij ons niet mee lastig wilde vallen. Erg jammer, want zijn website werd niet gebruikt waar die voor bedoeld was.

De sprong van idee naar een juiste uitvoering is vaak een proces dat niet altijd goed in een afgebakend project past. Dat is lastig als je websitebouwer bent want op een bepaald moment zijn de uren gewoon op en als klant zit je niet te wachten op nog eens extra kosten. Daarom is het lastig om een website goed op te leveren. In veel gevallen veranderen de ideeën die je hebt wanneer je je website gaat gebruiken: een andere indeling die beter aansluit bij je content, de mogelijkheid om je Twitterberichten weer te geven, een nieuwsbrief, een andere kleur van je kopjes, een extra formulier, betere vindbaarheid in Google en ga zo maar door.

Dit soort dingen kun je meestal niet allemaal vooraf bedenken. Daarnaast veranderd je eigen orgnisatie, komen er nieuwe mogelijkheden om je content te promoten of blijken je klanten om heel andere dingen te vragen.

Pas als je website een paar maanden online staat krijg je, door het bijhouden van je bezoekersstatistieken, een indruk van welke pagina’s nu het meest bezocht worden. Dit vertelt iets over de interesse die jou websitebezoekers hebben en het zegt iets over de kwaliteit van de content op populaire pagina’s. Met deze kennis kun je je website verder verbeteren, maar dat lukt je niet altijd alleen. Dan kan het handig zijn als iemand met net dat extra beetje kennis meehelpt.

Scroll naar boven