Spring naar content

Een effectieve nieuwsbrief in 3 regels

Effectieve nieuwsbrief schrijvenGisteren was ik bij een discussie over de nieuwsbrief van een online cursus. De oorspronkelijke versie bestond uit 2 A4’tjes en was geschreven door iemand die zelf nooit digitale nieuwsbrieven leest.Dat is niet de beste manier. Waar moet je op letten bij het maken van een digitale nieuwsbrief?

Wil je een nieuwsbrief schrijven die echt aankomt? Houd je dan aan de volgende 3 regels:

Omdat vrijwel iedereen met email nog minder geduld heeft dan met websites is het slim om zo snel mogelijk de aandacht van je lezers te krijgen. Ik probeer me daarom aan de volgende drie regels te houden:

  1. Houdt het kort
  2. Richt je op je lezers
  3. Maak het interessant

Houd het kort

Jouw nieuwsbrief moet de concurrentie aangaan met persoonlijke berichten en werkmail die veel belangrijker is dan wat jij te vertellen hebt. Zelf heb ik geen tijd om ellenlange nieuwsbrieven door te lezen. Mijn geduld is na de eerste alinea vaak al op.

Zorg dus dat je al in de eerste regels verteld waar je nieuwsbrief over gaat en geef je lezers een goede reden om door te lezen of door te klikken naar je website.

Richt je op je lezers

Maak duidelijk op welke manier jij voorziet in een behoefte van je lezerspubliek. Welk probleem ga je oplossen of wat kun je aanbieden? Denk vanuit je doelgroep of klant. Zij zullen je nieuwsbrief lezen en zich afvragen: ‘Wat heb ik hier aan?’

Als je mij niet duidelijk kunt maken hoe je in een mogelijke behoefte van mij voorziet, heb ik geen reden om verder te lezen. Als ik wil lezen voor de lol dan pak ik wel een tijdschrift of een roman.

Maak het interessant

Deze laatste regel is de moeilijkste. De kans dat iemand verder leest is veel groter als hij of zij denkt: ‘Hé, dat is interessant’. Sensatiebladen zoals de Story en de Privé zijn hier goed in. Iedereen vindt roddels over bekende Nederlanders interessant. Ook het laatste nieuws over telefoons en computers vinden veel mensen tegenwoordig boeiend.

Denk dus goed na over iets dat jouw bericht iets extra’s kan geven waardoor het interessant wordt. Dit kan met iets simpels als een speciale aanbieding. Je kunt ook hulp aanbieden bij een probleem waar je lezers tegenaan lopen, zoals het schrijven van een effectieve nieuwsbrief.

Meer handige tips vind je in onze nieuwsbrief. Abonneer je nu.

Scroll naar boven