Spring naar content
Digitalisering is geen bedreiging

Digitale media zijn geen bedreiging

Interview Paul Abspoel – In een serie interviews laten we je kennismaken met bevlogen professionals die op verschillende manieren met online publiceren bezig zijn. Paul Abspoel bijt de spits af. Paul werkt als uitgever bij Ark Media. Hij ontwikkelde een interesse in bloggen en sociale media toen de meeste mensen nog nauwelijks van deze media gehoord hadden. Door het schrijven van blogs is hij ook weer actief gaan fotograferen.

Kun je iets vertellen over jouw rol bij Ark Media?
Ik ben uitgever. Ark Media is een christelijke uitgeverij, onderdeel van Ark Mission, een organisatie die afgelopen jaar het 100-jarig jubileum gevierd heeft. Onze uitgaven laten duidelijk onze identiteit zien, maar we doen er alles aan om op een eigentijdse manier te communiceren en boeken, kaarten en kalenders op de markt te brengen die aansluiten bij heel diverse doelgroepen. We richten ons daarbij op het Nederlandstalige marktgebied en geven overwegend non-fictie uit. Denk daarbij aan kinderbijbels, prentenboeken, cadeauboeken en uitgaven over allerlei actuele kwesties vanuit christelijke visie. Als uitgever zorg ik voor samenhang van het fonds, aansturing van het team en ik ben voortdurend aan het netwerken om nieuwe thema’s en goede auteurs te vinden.

Hoe is je interesse in online media ontstaan?
Als persoon heb ik altijd al liefde voor het woord gehad, maar ik ben ook erg geboeid door de schoonheid en zeggingskracht van het beeld. In 2004 begon ik met een Engelstalig weblog, in 2007 opende ik accounts op Facebook en Twitter. Dat lijkt recent, maar deze media waren toen nog maar pas in opkomst. Mijn interesse komt voort uit belangstelling voor mensen en behoefte aan expressiemogelijkheden.

Vanaf 2007 ben ik bewust overgegaan op online communicatie in mijn eigen taal en toen begon ik ook met mijn huidige blog Vrijspraak. De naam van dit blog zegt al veel – dit is gewoon mijn vrije denkruimte op internet. Vanaf het begin heb ik steeds beelden toegevoegd aan mijn woorden, maar ik wilde niet zomaar plaatjes van Google pikken. Ik herontdekte de fotografie en inmiddels is beeld minstens zo belangrijk voor mij als tekst. Onder mijn eigen naam heb ik nu ook een fotografieblog.

Wat is volgens jou het verschil tussen gedrukte uitgaven en online publicaties (zoals een blog, een online magazine)?
Publiceren met inkt en papier blijft toch iets speciaals. Vergelijk het met zangers en muzikanten die het leuk vinden om online muziek te delen, maar het is nog steeds wel mooi om je eigen cd in handen te hebben. De fysieke eigenschappen van print blijven een voordeel voor bepaalde toepassingen. Een digitaal cadeauboek zie ik niet zo gauw verschijnen, al weet je maar nooit.

Zelf geloof ik dat oude media op kleinere schaal hun plek behouden, zoals radio naast televisie is blijven bestaan en zich ook als medium verder heeft ontwikkeld. Gisteren werd er een blogpost van mij in een dagblad doorgeplaatst. Dat vind ik dan toch wel leuk en eervol. Maar vandaag ligt die krant bij het oude papier en mijn blogpost blijft online beschikbaar. Die krant overigens ook.

Je hebt zelf een geschreven blog en een fotoblog. Welke is het leukste om te doen?
De laatste jaren is mijn liefde voor fotografie steeds groter geworden. Maar ik blijf een man van (te veel) woorden. Met het mes op de keel kies ik voor beeld, maar het is gelijk aan vragen aan een zanger om te kiezen tussen melodie en tekst. Dat is feitelijk geen keuze en ik hoef deze gelukkig niet te maken. Ik geloof vooral in de sterke wisselwerking tussen woord en beeld.

Heeft je ervaring met online media je werken aan ‘klassiek’ drukwerk beïnvloed?
Ja, dat doet het voortdurend. Ik heb vooral veel voordeel gehad van mijn opgebouwde sociale netwerk en ik weet hoe ik me online moet bewegen. Ik zie digitale media niet als een bedreiging maar als een verrijking. De uitdaging ligt nu vooral bij het vinden van werkbare verdienmodellen, bijna iedereen is nog aan het zoeken maar ik geloof dat dit een overgangsfase is. Er komen steeds weer mooie kansen voor mensen die niet te gehecht zijn aan het oude en openstaan voor het nieuwe.

Worden er over 10 jaar nog boeken gedrukt?
Maar natuurlijk. Al was het maar voor de enkele liefhebber. Ik denk dat het volume zal afnemen, maar boeken zullen duurder en mooier worden. Het blijvende, duurzame karakter van een boek – het feit dat een mooi boek ook een gekoesterd bezit en geschenk kan zijn – geeft dit medium staying power.

Op welke manier moeten uitgevers zich aanpassen aan online-ontwikkelingen? (steeds meer mensen lezen boeken in digitale vorm of lezen geen boeken meer maar blogs en sociale media, beeld en video spelen een steeds grotere rol.)
We moeten in ieder geval niet de fout maken nieuwe media te benaderen vanuit een oud denkpatroon. Alleen maar een boek online zetten is als radio op de televisie afspelen. Digitale media hebben specifieke eigenschappen – denk aan interactiviteit, bewegend beeld, geluid en de mogelijkheid van linken – die moet je benutten.

Inderdaad wordt beeld steeds belangrijker. Die ontwikkeling is heel zichtbaar door de populariteit van Pinterest, een platform dat Twitter nu voorbij is gestreefd. En ja, daar ben ik ook enthousiast over! Neem gerust een kijkje bij mijn Pinterest account.

Scroll naar boven